GroenLinks staat voor eerlijk delen

De leden van GroenLinks kwamen op zondag 3 maart bijeen in Utrecht om een nieuw bestuur te kiezen. Ze bespraken de voorstellen van het interim-bestuur naar aanleiding van het rapport van de commissie-Van Dijk. Partijlijder Bram van Ojik zette op heldere wijze zijn agenda voor GroenLinks uiteen. Hij wil van GroenLinks dé partij van eerlijk delen maken. GroenLinks kijkt daarvoor als enige partij niet alleen naar Nederland en het hier en nu. Hij gaat in op zijn visie op de koers, samenwerking en strategie van de partij.

Van Ojik: “GroenLinks staat voor eerlijk delen. En dan niet de beperkte versie van Diederik Samsom. Natuurlijk betekent eerlijk delen dat je de ongelijkheid in Nederland te lijf gaat. Maar eerlijk delen gaat over meer: hoe kun je spreken over eerlijk delen als je Nederland rijker maakt door op ontwikkelingssamenwerking te bezuinigen? Hoe kun je spreken over eerlijk delen als je er voor kiest de aarde slechter achter te laten omdat we onszelf geen beperkingen willen opleggen?"Lees de complete speech "Kiezen om te delen".Rik Grashoff nieuwe voorzitterHet congres koos ook een nieuw bestuur. Rik Grashoff is gekozen als voorzitter. Grashoff: "GroenLinks is een partij met sterke lokale wortels. Mensen waarderen ons vanwege de menselijkheid in onze politiek, vanwege de aanspreekbaarheid van onze vertegenwoordigers en de kwaliteit van onze bestuurders. Vanaf vandaag staan we er weer. Slagvaardige partij-organisatieOp basis van de evaluatie van de verkiezingsuitslag besloot het congres om de partij-organisatie slagvaardiger te maken, met een heldere rol voor het nieuwe partijbestuur. Daarnaast zijn nieuwe afspraken gemaakt over directe invloed en betrokkenheid van leden bij belangrijke besluiten. Tot slot bevestigde het congres de ambitie van politiek leider Bram van Ojik om actief aansluiting te zoeken bij organisaties, ondernemers en anderen die zich willen inzetten voor de groene beweging waar GroenLinks deel van uitmaakt.